Zeist | Published on: April 1, 2009
Social media pitch
Details
Eind 19e eeuw plantte Henry John Heinz een klein zaadje in de vruchtbare grond nabij de Amerikaanse stad Pittsburgh (PA). Door een eenvoudige maar heldere en eerlijke aanpak kreeg het kleine plantje volop ruimte om te groeien tot de krachtige plant die het vandaag de dag is. Wat ooit begon met een eenvoudig idee om Tomato Ketchup te produceren blijkt decennia later nog even actueel en waardevol als toen. Als ware het een tijdloze creatie. Door het gewone, buitengewoon goed te doen bestaat Heinz Food Company nu honderdveertig jaar. Om deze mijlpaal te vieren is Heinz Tomato Ketchup in gelimiteerde oplage verkrijgbaar in een speciale jubileum editie. Gebaseerd op de originele iconische glazen fles en het oorspronkelijke etiket.

De Enige Echte
Heinz wordt, terecht, direct geassocieerd met Tomato Ketchup. Verassend genoeg was dit niet het eerste product waarmee Henry John Heinz zijn bedrijf begon. Toen hij in 1869 startte, was het eerst product dat hij bottelde ‘Horseradish’ (mierikswortelpasta), aan de hand van zijn moeders recept. Kort daarna introduceerde hij op basis van een uniek recept, Heinz Tomato Ketchup. Ketchup was al een populaire smaakmaker maar werd tot dusver alleen thuis gemaakt. Het was meteen een succes: smakelijker, zachter, mooie kleur en geen gedoe meer in de keuken. Gemaakt van rijpe, verse tomaten, een aantal kruiden en specerijen, zónder kunstmatige toevoegingen. Het Heinz recept is tijdloos, zo blijkt. Honderdveertig jaar later is Heinz Tomato Ketchup onveranderd populair en mag zich nog steeds De Enige Echte noemen.

Message in a bottle
Oprichter Henry John Heinz had eind 19e eeuw zoveel vertrouwen in de kwaliteit van zijn product dat hij als eerste producent zijn waar achter glas durfde te stoppen, een teken van transparantie en eerlijkheid. Niet voor niets stond Henry John Heinz in 1906 aan de basis van de Amerikaanse “Pure Food & Drug Act” waaruit de Amerikaanse Voedsel en Waren Autoriteit (FDA) is ontstaan.

Het belang van een puur en hoogwaardig product staan decennia later nog als een paal boven water. De typische achthoekige glazen fles, die in 1888 het levenslicht zag, staat symbool voor de waarden van Heinz. Tomato Ketchup zit anno 2009 nog altijd in de herkenbare iconische glazen fles, dat kan geen toeval zijn.

“Heartpower is better than Horsepower”

Henry John Heinz volgde zijn hart. Wat voor de meesten in die tijd ongewoon was, was dat niet voor Henri John Heinz. Zo zorgde hij voor een veilige en hygiënische werkomgeving en stimuleerde hij zijn werknemers om verspilling van voedsel tegen te gaan. Dat maakte hem tot een uniek man. Honderdveertig word je niet zomaar, het getuigt van enig karakter. Leeftijd is echter relatief. Het zegt wat over het vermogen om aan te passen aan de tijdsgeest maar tegelijkertijd vast te houden aan het oorspronkelijke idee. Dat maakt Heinz niet alleen jarig maar ook tijdloos.

De Heinz jubileum fles is vanaf mei in de supermarkt verkrijgbaar.

Quotes
“Heartpower is better than Horsepower”

— Henry John Heinz
Door het gewone, buitengewoon goed te doen